scarlett

DEZE FOTO NIET VERWIJDEREN!

Als een man met zo’n repertoire en geschiedenis nieuw werk voorstelt, dan kun je beter je oren spitsen!  Zonder druk van buitenaf werkte Jean-Marie Aerts aan een nieuw album dat verschijnt dit jaar.  Hij toont zich daarop zoals hij is: vrij en onbevangen, beheerser van zijn metier, meester van de sound, nostalgisch noch wereldvreemd.  Hij weet wat er gaande is, hij is een man van deze tijd. Zal ik zelf zingen, dacht Jean-Marie?

Neen, hij ontmoette:   Kimberly Dhondt (Evil Empire Orchestra, Hooverphonic), een zangeres met een korrel, een grain in haar stem.  Ze schrijft en zingt prangende en indringende teksten die passen bij Jean-Marie’s muziek. Wat een bijzonder wonder dat dat alles samenhoort, haar stem, zijn (bas-)gitaren en productie.

“Scarlett” is de voorbode van nog veel fraais
van Jean-Marie Aerts!   — Feb. 2021 – M. Lefever

WRITEN BYJean-Marie AERTS – Kimberly DHONDT

VOX:  Kimberly DHONDT

GUITARS – BASS – RHYTHM TRACK – KEYBOARD:
Jean-Marie AERTS

RECORDING – MIXING – PRODUCTION:  Jean-Marie AERTS

MASTERING:  Michel “Shelle” DIERICKX

ARTWORK:  KOOL KOOR ‘Frozen Fire’

photo Kimberly

Er is een nieuw album op komst van de uitgeweken Zeebruggenaar Jean-Marie Aerts. Daarop zal de stem van Kimb(erly Dhondt) te horen zijn.

Op dinsdag 25 mei rondt Jean-Marie Aerts de kaap van zeventig jaar. De meestergitarist die aan de kust opgroeide, zal altijd vereenzelvigd blijven met TC Matic, één van de meest iconische Belgische rockgroepen waar uitgeweken Oostendenaar Arno Hintjens destijds frontman van was. Als le plus beau als het uithangbord van TC Matic gold dan was Aerts het muzikale brein. Hij zat bij drie van de vier elpees van de band in de producerstoel en na het uiteenvallen van de groep midden jaren 80 zou hij nog een waslijst binnen- en buitenlandse artiesten en bands producen.  Zo schiep hij mee het geluid van Mental Floss for the Globe, de eersteling van crossovervoorlopers Urban Dance Squad. Deze bijzonder invloedrijke plaat werd door het Nederlandse blad OOR verkozen tot Nederlands rockalbum van de twintigste eeuw.

Aerts staat bekend als een muzikant-producer die zijn tijd ver vooruit is. Wellicht mede daardoor kreeg zijn JMX-project, dat hij in de jaren 90 lanceerde, niet de aandacht en waardering dat het nochtans verdiende.

Na jaren afwezigheid blaast Aerts JMX nu nieuw leven in. Hij doet dit met een plaat die in de lente zal verschijnen. Onder de vorm van Scarlett is er nu al een voorbode. De single wordt voortgestuwd door een flink uit de kluiten gewassen bas, een ritme dat herinneringen aan Talking Heads oproept en de gitaarsignatuur van Aerts. Daar bovenuit torenen de ferme vocalen van Kimberly – zus van mediafiguur Sean – Dhondt, die nog met Hooverphonic getoerd heeft. Dit alles maakt van Scarlett een veelbelovende single die naar meer doet verlangen.
— KW 2 feb. 2021 – Stefaan Van Volcem

LUMIOUS DASH    MUZIEKZINE

 

 

De Week van de Belgische Muziek is net achter de rug en we krijgen een nieuwe single van een echte Belpop-legende in de bus. Jean-Marie Aerts kennen we natuurlijk als de gitarist van TC Matic, maar hij begeleidde ook Raymond van het Groenewoud, Johan Verminnen en Bert De Coninck. Daarenboven deed hij productiewerk voor onder meer Absynthe Minded, Elisa Waut, Kris De Bruyne, Gorki, Jo Lemaire, The Neon Judgement, Big Bill en Urban Dance Squad.

Tegenwoordig maakt hij muziek onder de naam JMX en werkt hij regelmatig samen met Dirk Da Davo van The Neon Judgement/Neon Electronics onder de naam DDDJMX.

 

Voor Scarlett werkt Jean-Marie samen met Kimb, beter gekend als Kimberly Dhondt (zangeres van het ter zielen gegane Evil Empire Orchestra). Scarlett is een funky dansbare track die begint met een vrij ordinaire drumbeat en bas-sequence waarop Aerts warme, jazzy gitaarlagen legt. De warme soulstem van Dhondt vult de track perfect aan. Scarlett heeft wel iets acid jazz-achtigs en je kan er absoluut niet op stilzitten. Hopelijk is dit het begin van een lange samenwerking tussen beide artiesten.

 

Flowing like the ripples on a lake

On a tree

Moving quiet, peacefully in their place

This time it’s not a loneliness

Driving what I think I feel

Rather more

It’s an understanding

I’m below as I’m above

My hands are reaching through

I’m below as I’m above

My hands are reaching through

Blood stained children in the gutter

Falsly watching their mother

I’m below as I’m above

My hands are reaching through

I’m below as I’m above

My hands are reaching through

I’m lovingly gracious

I’m lovingly courageous

I’m lovingly dissuasive

I’m lovingless

lovingless

lovingless

2018  –  Jean-Marie AERTS / Kimberly DHONDT