MUSICIAN

live – sessions – invitations – cooperations

 

‘elke muzikale cultuur heeft haar blues’

Artwork by IGOR GABRIEL ‘Me and the Devil’

 

 

2021 – 

  • Guitar Session DAMSO

Jean-Marie a été invité aux Studios ICP pour une session avec DAMSO.
Track  ∑. MOROSE  –
album  QALF INFINITY – release April 29th 2021

 

2010 – 2020

  • DDDJMX          Dirk Da Davo & Jean-Marie Aerts

    EP  (2017)  and album  OCEANED  (2020)

album details                 DDD & JMX radio-interview

    We proberen vergeefs een link te zoeken tussen het knuffelbare virus op de hoes, de titel, en de muziek op deze cd. Vals alarm, het is gewoon een hondenspeelgoedje, wat natuurlijk ook kan tellen als visuele fuck you. Maar misschien zijn Dirk Da Davo (The Neon Judgement) en Jean-Marie Aerts (T.C. Matic) toch gewoon besmet door iets dat hun dwingt muziek te maken, en te blijven maken. Beide protagonisten werkten al meer dan dertig jaar geleden samen, toen Aerts ‘Blood And Thunder’ produceerde. Met hun staat van dienst hebben de heren dus niets meer te bewijzen in de donkere muziek, en daarom mag het deze keer vooral fun zijn. Natuurlijk blijft ‘Oceaned’ onmiskenbaar een Da Davo product, door de typische vocalen, de funky dansbare elektronica, en de westerninvloeden in het gitaarspel. “Ozz” is de obligate instrumental, en kan op ons meedeinend hoofd rekenen. Maar omdat traag het mooist is, is het broeierige ‘’NEW NORMALITY” onze absolute favoriet. Een verstedelijkte desperado-sfeer die prettige herinneringen oproept aan ‘A Man Ain’t No Man When A Man Ain’t Got No Horse, Man’, een onvolprezen maxisingle van The Neon Judgement uit 1987.  — Gonzo Circus, 19 feb. 2020

    • Tour 2010 and 2011
      Jean-Marie Aerts, Patrick Riguelle, Filip Casteels

    Three gentlemen, three generations of music from Belgium.
    The song “Catwalk” (Aerts/Casteels) led to the start of the trio. The Blues, their common passion, is the glue for the repertoire they perform; own compositions and some covers, known and obscure, influenced by all kinds of styles. All three they sing and play the guitar.
    The Messieurs Blues:     3 personalities that fit well together bring a variety of music.

     

    • Tour 2012, 2013, 2014
      drummer Jean-Pierre Onraedt joins
      The Messieurs Blues

    They keep on pushing boundaries and bring a set with even more of their own compositions, an entertaining mix of roots, dub, and Euopean poprock.

     

    • Tour 2016, 2017, 2018       Aerts, Blaute, Melaerts “3”

    Musiczine – Dirk Ghys: Hoe ben je bij Blaute & Melaerts geraakt?
    Jean-Marie:  “In 2012 werd ik door Jean en Eric gevraagd bij Jazz Bilzen Tribute. Het klikte meteen. We repeteren in de living van Jean. Het is waarlijk een plezier om samen muziek te maken. Daarvoor doe je het. Het zijn aangename heren. We respecteren elkaar. We amuseren ons en we worden beter en beter.”

    2000 – 2010

    • JMX – december 2001 – club tour

    JMX binnen een genre proberen stoppen is onmogelijk, maar feit is wel dat JMX’s sound heel actueel is.
    Muzikale duizendpoot en vernieuwer Jean-Marie Aerts stelt zijn zeer funky project JMX voor!

    • JMX @ summer festivals 2003

    if you like “the groove”, then this really is your thing.
    Bass player Patrick Bylebyl brings out heavy but splendid bass lines, drummer Philippe Comte plays like a liner train on speed, Jean-Marie Aerts strums guitar riffs across the grain and dj Donotask takes care of amazing effects. Tikiman (aka Paul St. Hilaire) and Koor create the ambiance.

    • TONE CLUSTERS tour 2007 and 2009

    Jean-Marie Aerts, Filip Casteels, Kris de Bruyne, Vévé “Shake” Mazimpaka, Patrick Riguelle & Henri Ylen. A performance about birth, love, art & death; about desire, friendship, respect and, there’s space for fun too!  To put their talent at the service of the band; that’s what the members of Tone Clusters do. Variety and the sublime way of performing made time fly.
    — De Morgen, January 18th 2007

    • JMX @   TAZ#2009 festival Ostend, July 31   –   line up:

    JEAN-MARIE AERTS: guitar, vox
    ANGELIQUE WILLKIE & PAUL ST. HILAIRE (aka Tikiman): vox, percussion
    ARJEN DE VREEDE (aka DNA): turntables
    JEAN-PIERRE ONRAEDT: drums
    NICOLAS FISZMAN: bass
    FILIP CASTEELS & PATRICK RIGUELLE: guitar, percussion, vox

    photos JMX:  Jan Vergauwe                                                                                                                                                                                                                                                               photo Tone Clusters:  Rik Scott

    the nineties

    Arno – album Idiots Savants  (1993)

    Arno & J-M wrote the songs:
    BOOGIE WOOGIE INTO TOWN – FUNKY YOU’RE NOT – A BEAUTIFUL DAY IN L.A. – RITA ROSE – HOI HOI I’M YOUR BOY (baby) – NEW BORM MONKEY  – KNOCK KNOCK

    and J-M plays guitars on the album

     

    Arno GIGS

    De liefhebber heeft het door: Arno heeft twee kopstukken van T.C. Matic (Jean-Marie Aerts en Rudy Cloet) opgediept voor deze toernee, de kern ook van de ploeg die “Idiots Savants” in Nashville ging opnemen. Niets aan te doen, de vergelijking met de al legendarische T.C. Matic ligt voor de hand, een kollektief dat halverwege de jaren tachtig pionierswerk verrichtte en iets te vroeg ontbonden werd om ten volle te genieten van die status. … Het is vooral verheugend vast te stellen dat Jean-Marie Aerts nog niets van zijn klasse heeft ingeboet: zijn gitaarspel is nog even inventief, splijtend en tegelijk economisch als in de periode van de eerste T.C. Matic-plaat, al haast twaalf jaar terug. Hip heeft hij er, op zijn zachtst gezegd, nooit uitgezien, maar als gitarist heeft hij tot ver over de landsgrenzen zijn gelijke niet: zo’n zuivere en uitgepuurde sound, nooit een noot te veel, altijd funktioneel, met de spankracht van gewapend beton.
    — De Standaard 1993

     

    Natuurlijk is een concert van Arno Hintjens bij vlagen niets minder dan een optreden van T.C. Matic. Met Jean-Marie Aerts en Rudy Cloet staat het belangrijkste deel van die legendarische band Hintjens nu weer terzijde in een gezelschap dat, zonder veel omhaal, Arno is genoemd. In al die jaren is niet zo bar veel veranderd, bleek vrijdag in een redelijk gevuld Tivoli. Aerts blijft de formidabele gitarist die de stilte laat werken en dus kan volstaan met weinig noten.
    — NL – De Volkskrant 1993

    JMA – JMX- Jean-Marie Aerts

    • JMA (JMX) concert à ‘La Luna’- Bruxelles, 31-12-94 

    Ever on the alert, the director and staff of the ‘Ancienne Belgique’ in Brussels invited JMX to perform on New Year’s Eve. The line-up for this gig: Jean-Marie Aerts, dj Donotask, Philippe Comte, Patrick Bylebyl, Beatrice.   guests:  Els Pynoo (on-stage drawing) and Walter Verdin (video art). Tête d’affiche: “Underworld”   

     

    • January 24th 1998 JMX – event ‘De Nachten’ in Antwerp

    Jean-Marie Aerts (guitar/vox), dj Donotask (turntables), Patrick Bylebyl (bass),
    Philippe Comte (drums), Angélique Willkie and Aura Msimang Berton (vox).  JMX, een dampende stoofpot van r&b, funk, dub en afro, gedragen door de diepste bassen ten oosten van de Theems en opgesmukt met lekker scratch- en samplewerk.   — De Morgen 1998

     

    • JMX – August 28, 1999 – Pukkelpop – Experimental stage + August 27th try-out at ‘Het Magazijn’ in Gent

    The line-up for the ‘JMX experimental set’ : Jean-Marie Aerts – dj Donotask – Patrick Bylebyl
    guests: Herman Gillis (Sherman Filterbank) and Véronique Mazimpaka (backdrop & additional on-stage painting).

     

    the eighties

     

    T.C. Matic is een vlekkeloos timende band, waarin gitarist Jean-Marie Aerts veelal afgeknepen spel combineert met korte en uiterst puntige soli.
    — Haarlems Dagblad 1982

    Le premier concert de T.C. Matic en Wallonie (Liège) a été un sans faute, et le public ne s’y est pas trompé. Musicalement le groupe est prêt à affronter n’importe quel group anglais à la mode: la section rythmique est incroyablement puissante, et même si les claviers sont le plus souvent employés à titre garniture, à côté de cela, Jean-Marie Aerts possède un jeu de guitare original et un son bien personel.
    — Télémoustique 1983

    Tivoli – Utrecht
    Bruisend concert van formatie T.C. Matic. De nadruk lag op de ‘big beat’ van Choco en de titelloze debuut-lp, die dank zij de bijtende gitaar van Jean-Marie Aerts op verschillende momenten de allure van intelligent verbonden hard-rock verkreeg.
    Alfred Bos 1984

    photos & artwork: Danny Willems

    1983
    TC MATIC 1986
    1982
    1984
    1984
    sticker TC MATIC
    1983
    DEZE FOTO NIET VERWIJDEREN!

    “Holger, it was so enriching to have you as the producer of the album CHARLATAN,
    respect ! J-M”

    J-M & Arno wrote the songs:
    JIVE TO THE BEAT – BATHROOM SINGER – LET’S GO TO HEAVEN – SHOUTBACK – FUN, MONEY & PLEASURE – TANGO DE LA PEAU

    on this album (1988) Jean-Marie plays; guitars, guitarsynth and some bass

    the seventies

    • Split

    de nieuwste telg in de Vlaamse popfamilie zoekt het meer in een simpel, recht-door-zee boogiewerk. Split beschikt over een uitstekende gitarist, ook bassist en drummer mogen er zijn en de teksten van zanger Luk Guilaume zullen zeker aanslaan bij het jongere tienerpubliek.  — SpectatorRock 1973

    • Louisette / Raymond van het Groenewoud & Bien Servi     

    Spil Raymond van het Groenewoud huppelde zich een ongeluk. Gelukkig bleef goeie solo-gitarist Jean-Marie Aerts met bewonderenswaardige koppigheid staan waar het krijtkruisje getekend werd. — 1974
    Die gitaar is weer in de bekwame handen van Jean-Marie Aerts, die in Louisette en nu in Bien Servi Raymond begeleidt.   Spectator 1975

    Ramon en zijn groep, op dit moment Bien Servi, is de enige rockentertainer die we hebben, de enige die, gehuld in striemende klanken van neerstortende jumbojets uit de gitaar van topartiest Jean-Marie Aerts, de vonk kan doen ontploffen.   — Knack 1976

    • Kaz Lux en Bien Servi

    Grote belangstelling hadden wij meegebracht voor het Brabantse debuut van de nieuwe kombinatie Kaz Lux en Bien Servi. In Werchter traden deze pleitbezorgers vavan het Belgisch-Nederlands kultureel akkoord voor de derde maal op, na de festivals te Peer en Torhout. Kaz Lux en Bien Servi vormen een team dat eigenlijk niet fout kàn gaan. De aparte, soms schril uithalende maar doorleefde stem van Lux en het potente vakmansschap van Mich Verbelen, Stoy Stoffelen en Jean-Marie Aerts zijn een ideale formule om in deze kontreien de nodige aanstekelijke vernieuwing te brengen.   — Humo 1977

    • Johan Verminnen

    Jean-Marie Aerts, uit Zeebrugge, is sedert goed twee jaar sologitarist in het Johan Verminnen-orkest, maar voordien had hij al van de roem geproefd door net op tijd Luk Van Kessels onfortuinlijke begeleidingsgroep Split te verlaten en de onverbiddelijk oprukkende Raymond van het Groenwoud gitaarsgewijs te gaan versterken. Tegenwoordig wordt hij door pers, publiek en milieu erkend als één van de, om niet te zeggen dé, beste binnenlandse gitarist(en). Niet dat Jean-Marie daar zelf van wakker ligt. Hij is de nederigheid zelf, en gebruikt geen twee woorden als één ook kan.   — Humo 1979

    1983
    1983

    some special adventures

    * KAZ LUX – 2017       book + cd release

    Kaz Lux Rock-adel verplicht is het grotendeels onbekende verhaal van de selfmade muzikant die naar de top werd gecatapulteerd, afknapte, en zichzelf opnieuw uitvond als alternatieve singer-songwriter met een omvangrijk maar obscuur oeuvre. Naar aanleiding van het verhaal van Kaz Lux over zijn samenwerking met Jean-Marie Aerts (1951, Zeebrugge), is Lutgard Mutsaers (auteur) op zoek gegaan naar de opnamen (1984-1986) die zijn gemaakt in de ICP-Studios in Brussel en destijds door omstandigheden niet zijn uitgebracht.

    Unieke bonuscd :  in 2017 maakten Lux en Aerts samen de selectie van 4 nummers voor de historische bonus-cd bij dit boek: Head Up, Tracks, Don’t Try Her, Comin’. In België is Jean-Marie Aerts vooral bekend als gitarist en producer van T.C. Matic en Arno Hintjens, in Nederland vooral als producer van Urban Dance Squad. In Kaz Lux Rock-adel verplicht is een complete discografie opgenomen van alle opnamen van Kaz Lux.

    • VICTORIA TIBBLIN – 2007
      réalisation artistique Didier Kengen & Jean-Marie Aerts

    Ils revivent leurs rêves punk-rock avec Victoria Tibblin, une jeune chanteuse suédoise découverte à Paris. Odieu se met donc à bosser à Bruxelles avec Victoria. Il lui écrit des textes en français sur le yaourt de la chanteuse. Il fait appel à Jean-Marie Aerts (TC Matic) pour lui donner un coup de main. Victoria: “Quelles guitares ! Il est irremplaçable. Je me suis tout de suite bien entendue avec lui.” (Le Soir – juillet 2008)

    You’ll find some “guitars & bass” by Jean-Marie on this exceptional album of a very talented lady.

    May, 2000

    Jean-Marie created, recorded and produced 7 tracks
    for the docu-movie MY TRANSHUMAN (by Eric Kint)


    BURNING MAN
    ROBOTS
    INDUSTRIAL
    MOBILITY
    R’DAM TEC
    SPACE STATION
    DIGITAL D.N.A.

    Double Byl sat in and finished together with J-M the tracks ‘Space Station’ and ‘Digital D.N.A.’

    Tom Barman wrote the song ‘MY TRANCEHUMAN (stay unfaithful)’.
    He recorded this song with the help of Jean-Marie and Peter Vermeersch.

     

     

     

     

    Film    AD FUNDUM   -1993-

    film score by  Jean-Marie Aerts & Tom Wolf

     

     

    Erik Van Looy (De Zaak Alzheimer) debuteerde in 1993 met deze omstreden film die behoorlijk wat stof deed opwaaien in de studentengemeenschap.

     

     

     

    Tom, Dennis en Sammy, drie eerstejaarsstudenten, schrijven zich in aan de universiteit om rechten te studeren. Ze worden ‘opgevangen’ door de oudere studenten onder leiding van preses Guy Bogaerts. Wie er echt bij wil horen moet eerst gedoopt worden. Wat begint als een wild maar onschuldig studentenfeest, loopt door overmatig drankgebruik en haantjesgedrag helemaal uit de hand. En dan schuift plots ierdeen de verantwoordelijkheid van zich af…

     

    • PHILIPPE LÉOTARD – 1996 – “Un Blues

    avec Jean-Marie à la guitare, enregistrement à l’ICP studio de l’album “Je rêve que je dors”

     

    • URBAN DANCE SQUAD @ Werchter Festival – 1992 – July 5

    UDS invited Jean-Marie on stage for some addional guitar   – photo: Gie Knaeps

    • ALAIN BASHUNG – 1989 – album “Novice”

    enregistré aux studios ICP, Jean-Marie joue la guitare sur les titres
    BOMBEZ! – RÉSIDENCES – ELLE FAIT L’AVION

    Kurt Van Eeghem & J-M
    Specimen & the Rizikoos
    • TC MATIC support act  on the SIMPLE MINDS tour – 1986

    Jean-Marie talking about guitars with Charlie Burchill   — photo: Gie Knaeps

    • KURT V.E. – 1982  – EP “Maffia”

    Kurt & Jean-Marie create, perform & record  “COOL HÉ BOY / CHINA JON / MAFFIA”
    May 2012: CHINA JON remix on Dirty Analogic Party Vol. 8 DIONIGI/BALDELLI (It.)

     

    • LALA – 1981- Do the Kangaroo / Do the Kangaroo dub
      Arno & Jean-Marie’s “cult single”

    2021 Record Store Day       7-inch  “Whoop that Thing / Do the Kangaroo

     

    • SPECIMEN & THE RIZIKOOS – 1979 –   “Storingen

    Walter Verdin’s project with Jean-Marie’s joyful guitar parts!

    Jean-Marie & Rudeboy Werchter  1992
    Hintjens - Aerts Do The Kangaroo
    Jean-Marie & Charlie Burchill